Een concept voor je podcast: welke vormen zijn er en passen bij mijn idee?

Gepubliceerd op 03-07-2020 om 14:28 | Geschreven door Stefan Kollaart | Ingesproken door Stefan Kollaart

Leestijd 5 minuten | Woorden 946 | Luistertijd 7 minuten

Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

Ook jouw blogs laten inspreken?

Voordat je kan beginnen met het opnemen van je podcast, moet je bedenken wat voor soort concept past bij wat je wil gaan maken. We nemen de meestgebruikte podcast-vormen met je door en leggen uit waarom ze werken.

 

Kroeggesprekken

We beginnen met de meest klassieke vorm: het kroeggesprek. Een groep van vaste hosts praat met elkaar over een onderwerp. Denk aan Een Podcast over Media, Met Nerds Om Tafel of De Zoveelste Podcast Over Formule 1. Dit kan zowel een kleine groep (2 mensen) als een grote (soms wel 5) zijn.

 

Samen met ons brainstormen over welke podcast-vorm bij jou idee past?
We helpen je met de conceptfase. En het opnemen. En bewerken. En publiceren. En marketen.

Deze vorm is vaak heel authentiek, omdat het meestal vrienden zijn die samen een podcast zijn gestart om te praten over hun hobby. In het geval van onze voorbeelden: media, tech en de Formule 1. Je ziet dat deze vorm dan ook vooral wordt toegepast bij podcasts die gaan over een niche. Ze ontstaan vaak in de kroeg na een paar biertjes of wijntjes. 

 

Essentieel aan deze vorm is dat je als luisteraar het gevoel krijgt dat de makers je vrienden zijn. Als luisteraar heb je een kruk gepakt en ben je erbij gaan zitten. Bij deze vorm passen incrowd grapjes en stunteligheid dan ook best goed. Als je een verspreking of blooper maakt, kan je deze het best er gewoon in laten zitten. Dit werkt mee aan de informele sfeer.

 

Host en specialist

Dit is wat ons betreft de meest geschikte vorm voor ZZP-ers die zichzelf in de markt willen zetten als specialist. Je hebt een host/interviewer die jou als specialist in een aantal afleveringen over een aantal onderwerpen aan de tand voelt. Voorbeelden hiervan zijn Jouw Wil Staat Op De Gang, The Beertenders en de Dave Binkhorst Podcast.

 

In deze vorm is voorbereiding vanuit de host essentieel. De specialist moet kunnen shinen. Daarom moet je bij deze vorm goed van te voren doorspreken wat je gaat bespreken. De onderwerpkaders moeten helder zijn. Natasja Bijl heeft voor ons een aantal podcasts in deze vorm gemaakt en gaat in dit artikel uitgebreid in op hoe je zo’n interview voorbereid.

 

Deze vorm heeft de neiging om van alle vormen het minst persoonlijk te zijn. Vaak gaat het in dit soort podcasts meer op de inhoud. Dat is een pluspunt van deze vorm en die kwaliteit moet je altijd bewaren. Maar probeer er hier en daar toch een grapje in te stoppen.

 

1-op-1 interviews (met wisselende gasten)

Een hele spannende vorm van podcasting: het 1-op-1 interview. Jij bent de host en jij ontvangt iedere week een gast die je interviewt. Dit format werkt voor hele algemene podcasts. Denk aan een Passie Podcast, waar we ondernemers te gast hebben die praten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Of een 30 minuten rauw: elke aflevering is er een BN-er te gast. Het gaat van links naar rechts. Eigenlijk net zoals talkshows op TV.

 

Ook voor niches werkt deze vorm heel erg goed. Denk aan de Hans Keeren Show, waar het altijd moet vallen in de digitale marketing hoek. Elke aflevering interviewt Hans een specialist binnen zijn niche. 

 

Deze vorm valt onder de “high risk high reward” categorie. 1-op-1 gesprekken zijn risicovol. Ben jij als host nerveus of zit je er niet lekker in? Dan loopt het gesprek niet goed. Is je gast niet spraakzaam of heeft hij/zij een heel ander idee bij het gesprek dan jij? Dan kan dat een star gesprek tot gevolg hebben. Daarom is het bij deze vorm heel belangrijk om een voorgesprek te houden, zodat je een beetje weet wie je voor je hebt en wat je kan vragen. Ook is dit een tijdrovende manier van podcasts maken. Je moet elke week een gast regelen, je inlezen en voorgesprekken doen. Maar als je de nadelen opzij zet: uiteindelijk komen er vaak wel hele spannende, persoonlijke podcasts uit. Bij een 1 op 1 kan je je nergens achter verschuilen. Het klinkt puur, persoonlijk en intiem.

 

Audio-documentaire

Deze vorm komt weinig voor, maar ik wil er toch graag aandacht aan besteden. De podcast die hier wat mij betreft het best in is geslaagd, is de Telekids Generatie van Elger van der Wel. Dit is een podcast waarin het televisieprogramma Telekids wordt ontleedt: hoe heeft dat programma invloed gehad op een hele generatie? Hiervoor sprak hij allerlei soorten mensen (van radio dj’s en marketeers tot aan Carlo en Irene zelf). De antwoorden uit al die gesprekken werden gecategoriseerd tot allerlei onderwerpen en verdeeld over 12 afleveringen. Je hoort dus iedereen elke aflevering terugkomen met hun mening over dat onderwerp. Dat wordt afgewisseld met voice-over toelichtingen van de maker zelf. Het is lastig uit te leggen, dus zet eens een aflevering aan ;).

 

Het is een experimenteel format en kost ontzettend veel tijd. Maar je levert wel echt een mooi eindproduct af, een mooi document. Dus als het je leuk lijkt hiermee te experimenteren, kan ik dat alleen maar toejuichen. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort content gemaakt zou worden.

 

Hoorspel

Serial, This American Life en My Dad Wrote A Porno. De drie podcasts die voor de definitieve mainstream-doorbraak van podcasting hebben gezorgd. Dat is best grappig, want de vorm (hoorspel) wordt in de rest van de podcast-wereld maar zeer weinig gebruikt.

 

Eigenlijk zijn het niet echt podcasts, maar luisterboeken die als podcast zijn uitgebracht. Het is daarom niet echt een vorm die je zomaar zal kiezen. Maar ik wilde hem toch genoemd hebben, omdat het wel degelijk een belangrijke vorm is voor de mainstream doorbraak van podcasting.

 

Conclusie

Hopelijk heb je nu een beetje een beter idee van hoe je je podcast vorm kan geven. Mocht je toch niet iets van advies nodig hebben, schroom dan niet om ons even te mailen.


Deze blog liever luisteren i.p.v. lezen?

We publiceren onze blogs vaak ook als blogcast, zodat je ernaar kunt luisteren. Elke week onze blogs ingesproken in je podcast feed? Abonneer in Spotify

Geschreven door Stefan Kollaart

Toen Stefan 15 was begon hij met het maken van zijn eerste radioprogramma op de lokale omroep van Zandvoort. De liefde voor radio groeide, hij ontwikkelde een eigen online radiostation en presenteerde 2 jaar bij de regionale zender Wild FM. Toen ontdekte hij de podcast en maakte podcasts als Mediators en de Passie Podcast. Met zijn opgedane kennis over radio weet hij hoe je een goed audioconcept maakt en hoe je communiceert met je luisteraar.

Lees/luister ook.

Hoe richt ik een podcast-pagina op mijn website in?

31-01-2020 door Stefan Kollaart | 3 minuten lezen | 4 minuten luisteren

Je hebt een podcast gepubliceerd en wil hem nu ook plaatsen op je website. Hoe pak je dat goed aan?
Beluister direct dit artikel (4 min)

Je podcast is eigenlijk een RSS-feed. So what, waarom moet ik dat eigenlijk weten?

10-04-2020 door Stefan Kollaart | 6 minuten lezen

De techniek achter podcasting is voor veel mensen die ermee starten lastig te begrijpen. Maar het is superwaardevol.

Geld verdienen met je podcast: Patreon en Petje.af

31-10-2019 door Stefan Kollaart | 4 minuten lezen | 6 minuten luisteren

Als je een goede podcast maakt, zou je er best wel eens geld mee kunnen verdienen.
Beluister direct dit artikel (6 min)

Wat is nou eigenlijk een vodcast? En hoe is het anders dan een podcast?

05-06-2020 door Stefan Kollaart | 2 minuten lezen | 3 minuten luisteren

Ooit had je in het podcast-gedeelte een onderscheid tussen podcasts en vodcasts. Wat is een vodcast - en kan ik er iets mee?
Beluister direct dit artikel (3 min)

Abonneren: Elke aflevering starten met honderden luisteraars

05-05-2020 door Stefan Kollaart | 3 minuten lezen | 3 minuten luisteren

Hoe goed je je podcast ook promoot, er gaat niks op tegen hen laten abonneren.
Beluister direct dit artikel (3 min)
Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie