Een concept voor je podcast: welke vormen zijn er en passen bij mijn idee?

Voordat je kan beginnen met het opnemen van je podcast, moet je bedenken wat voor soort concept past bij wat je wil gaan maken. We nemen de meestgebruikte podcast-vormen met je door en leggen uit waarom ze werken.

Voordat je kan beginnen met het opnemen van je podcast, moet je bedenken wat voor soort concept past bij wat je wil gaan maken. We nemen de meestgebruikte podcast-vormen met je door en leggen uit waarom ze werken.

Kroeggesprekken

We beginnen met de meest klassieke vorm: het kroeggesprek. Een groep van vaste hosts praat met elkaar over een onderwerp. Denk aan Een Podcast over Media, Met Nerds Om Tafel of De Zoveelste Podcast Over Formule 1. Dit kan zowel een kleine groep (2 mensen) als een grote (soms wel 5) zijn.

Deze vorm is vaak heel authentiek, omdat het meestal vrienden zijn die samen een podcast zijn gestart om te praten over hun hobby. In het geval van onze voorbeelden: media, tech en de Formule 1. Je ziet dat deze vorm dan ook vooral wordt toegepast bij podcasts die gaan over een niche. Ze ontstaan vaak in de kroeg na een paar biertjes of wijntjes. 

Essentieel aan deze vorm is dat je als luisteraar het gevoel krijgt dat de makers je vrienden zijn. Als luisteraar heb je een kruk gepakt en ben je erbij gaan zitten. Bij deze vorm passen incrowd grapjes en stunteligheid dan ook best goed. Als je een verspreking of blooper maakt, kan je deze het best er gewoon in laten zitten. Dit werkt mee aan de informele sfeer.

Host en specialist

Dit is wat ons betreft de meest geschikte vorm voor ZZP-ers die zichzelf in de markt willen zetten als specialist. Je hebt een host/interviewer die jou als specialist in een aantal afleveringen over een aantal onderwerpen aan de tand voelt. Voorbeelden hiervan zijn Jouw Wil Staat Op De Gang, The Beertenders en de Dave Binkhorst Podcast.

In deze vorm is voorbereiding vanuit de host essentieel. De specialist moet kunnen shinen. Daarom moet je bij deze vorm goed van te voren doorspreken wat je gaat bespreken. De onderwerpkaders moeten helder zijn. Natasja Bijl heeft voor ons een aantal podcasts in deze vorm gemaakt en gaat in dit artikel uitgebreid in op hoe je zo’n interview voorbereid.

Deze vorm heeft de neiging om van alle vormen het minst persoonlijk te zijn. Vaak gaat het in dit soort podcasts meer op de inhoud. Dat is een pluspunt van deze vorm en die kwaliteit moet je altijd bewaren. Maar probeer er hier en daar toch een grapje in te stoppen.

1-op-1 interviews (met wisselende gasten)

Een hele spannende vorm van podcasting: het 1-op-1 interview. Jij bent de host en jij ontvangt iedere week een gast die je interviewt. Dit format werkt voor hele algemene podcasts. Denk aan een Passie Podcast, waar we ondernemers te gast hebben die praten over de meest uiteenlopende onderwerpen. Of een 30 minuten rauw: elke aflevering is er een BN-er te gast. Het gaat van links naar rechts. Eigenlijk net zoals talkshows op TV.

Ook voor niches werkt deze vorm heel erg goed. Denk aan de Hans Keeren Show, waar het altijd moet vallen in de digitale marketing hoek. Elke aflevering interviewt Hans een specialist binnen zijn niche. 

Deze vorm valt onder de “high risk high reward” categorie. 1-op-1 gesprekken zijn risicovol. Ben jij als host nerveus of zit je er niet lekker in? Dan loopt het gesprek niet goed. Is je gast niet spraakzaam of heeft hij/zij een heel ander idee bij het gesprek dan jij? Dan kan dat een star gesprek tot gevolg hebben. Daarom is het bij deze vorm heel belangrijk om een voorgesprek te houden, zodat je een beetje weet wie je voor je hebt en wat je kan vragen. Ook is dit een tijdrovende manier van podcasts maken. Je moet elke week een gast regelen, je inlezen en voorgesprekken doen. Maar als je de nadelen opzij zet: uiteindelijk komen er vaak wel hele spannende, persoonlijke podcasts uit. Bij een 1 op 1 kan je je nergens achter verschuilen. Het klinkt puur, persoonlijk en intiem.

Audio-documentaire

Deze vorm komt weinig voor, maar ik wil er toch graag aandacht aan besteden. De podcast die hier wat mij betreft het best in is geslaagd, is de Telekids Generatie van Elger van der Wel. Dit is een podcast waarin het televisieprogramma Telekids wordt ontleedt: hoe heeft dat programma invloed gehad op een hele generatie? Hiervoor sprak hij allerlei soorten mensen (van radio dj’s en marketeers tot aan Carlo en Irene zelf). De antwoorden uit al die gesprekken werden gecategoriseerd tot allerlei onderwerpen en verdeeld over 12 afleveringen. Je hoort dus iedereen elke aflevering terugkomen met hun mening over dat onderwerp. Dat wordt afgewisseld met voice-over toelichtingen van de maker zelf. Het is lastig uit te leggen, dus zet eens een aflevering aan ;).

Het is een experimenteel format en kost ontzettend veel tijd. Maar je levert wel echt een mooi eindproduct af, een mooi document. Dus als het je leuk lijkt hiermee te experimenteren, kan ik dat alleen maar toejuichen. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort content gemaakt zou worden.

Hoorspel

Serial, This American Life en My Dad Wrote A Porno. De drie podcasts die voor de definitieve mainstream-doorbraak van podcasting hebben gezorgd. Dat is best grappig, want de vorm (hoorspel) wordt in de rest van de podcast-wereld maar zeer weinig gebruikt.

Eigenlijk zijn het niet echt podcasts, maar luisterboeken die als podcast zijn uitgebracht. Het is daarom niet echt een vorm die je zomaar zal kiezen. Maar ik wilde hem toch genoemd hebben, omdat het wel degelijk een belangrijke vorm is voor de mainstream doorbraak van podcasting.

Conclusie

Hopelijk heb je nu een beetje een beter idee van hoe je je podcast vorm kan geven. Mocht je toch niet iets van advies nodig hebben, schroom dan niet om ons even te mailen.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem