Abonneren: Elke aflevering starten met honderden luisteraars

Hoe goed je je podcast ook promoot, er gaat niks op tegen hen laten abonneren.

Elke keer dat je een aflevering publiceert, meteen honderden downloads hebben. Het kan met abonnees. Het is de ultieme manier om een eenmalige luisteraar te converteren naar een vaste.

Niet te vergelijken met Youtube en Facebook

Podcasts zijn geen Youtube/Facebook. Op dat soort platformen worden je posts/videos vaak niet getoond, zelfs als iemand zich op je heeft geabonneerd. In de podcast-wereld geen slimme algoritmes die bepalen of je video of post getoond wordt. Als iemand bij je podcast op de subscribe button heeft geklikt, worden nieuwe afleveringen automatisch gedownload en getoond. Zoals het hoort.

Beter te vergelijken met e-maillijst

Podcast abonnees zijn dan ook veel beter te vergelijken met mensen die ingeschreven staan voor je e-mail nieuwsbrief. Lezen ze al je nieuwsbrieven? Waarschijnlijk niet. Lezen ze er een aantal? Zeker. Mensen hebben specifiek aangegeven geïnteresseerd te zijn in je nieuwsbrief toen ze hun mailadres achterlieten. Als jij een goede subject-line aan je nieuwsbrief toevoegt en de content interesseert hem/haar, is de kans 99% dat de ontvanger je nieuwsbrief leest.

Met een podcast is dat hetzelfde. Iemand die zich heeft geabonneerd heeft waarschijnlijk  veel interesse in je onderwerp, al een keer met plezier een aflevering beluisterd en een actie ondernomen om op de hoogte te blijven. Er is geen algoritme, de luisteraar krijgt podcast-afleveringen chronologisch te zien.

Dus schrijf een goeie titel en beschrijving voor je podcast. En als het onderwerp je luisteraar interessant lijkt, is de kans vervolgens 99% dat je aflevering beluisterd gaat worden.

Nu we het toch over nieuwsbrieven hebben. Wij maken er ook één. Toevallig hé. Wekelijks podcast tips & tricks in je inbox. Helemaal gratis. Geen spam. Geen viagra of erfenissen. Vrijblijvend aanmelden kan door hier te klikken.

Investeer in abonnees

Investeer dus tijd om je luisteraar te converteren naar een abonnee. Je kan daar deze methodes voor gebruiken:

– Benoem de call to action om te abonneren in je afleveringen. Veel podcast-apps geven de luisteraar tijdens het beluisteren van een aflevering de optie zich te abonneren op de hele serie. Dus vaak is de actie slechts 1 tap verwijderd. Goede momenten om dit te benoemen zijn in je intro of outro. Aan het einde van de aflevering is het efficiëntst. Mensen die je podcast hebben afgeluisterd zijn waarschijnlijk al overtuigd. Ze hebben een hele tijd met je doorgebracht en zijn niet iets anders gaan doen. Maar vooraan heb je de meeste luisteraars. Ik raad persoonlijk beide aan. Er zit vaak zo’n tijd tussen, dat mensen dit niet als storend ervaren.

Geef in de tekstbeschrijving van je aflevering aan dat men zich kan abonneren. Voeg hier linkjes in naar je podcast op Spotify, iTunes en Google Podcasts, zodat men gemakkelijk door kan klikken.

Voeg dezelfde linkjes ook toe aan de podcast-pagina op je eigen website.

– En als je je aflevering deelt op sociale media, voeg diezelfde linkjes dan ook toe.

Hoe meet ik of mijn podcast goed scoort?

Als podcastmaker is het begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar de prestaties van je podcast. Je wilt immers weten of je goed op weg bent om een publiek te bereiken en te boeien. In dit blogartikel duiken we diep in de wereld van podcaststatistieken en ontdekken we hoe je jouw podcast kunt meten en verbeteren.

1-9-2023

Lees meer

Podcast gasten vinden en benaderen

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten: van monologen tot dynamische panelgesprekken. Maar in de meeste formats gaat een host in gesprek met wisselende gasten. Als dit bij jou podcast het geval is, dan is dit artikel op maat gemaakt voor jou. Hier gaan we namelijk verkennen hoe je geschikte gasten kunt ontdekken en hoe je ze op een effectieve manier kunt benaderen. Ongeacht of je een nieuwkomer bent in de podcastwereld of een doorgewinterde gastheer- of vrouw, deze tips zullen je helpen om boeiende en diverse gasten aan te trekken voor je show.

16-8-2023

Lees meer

Hoe bedenk ik een titel voor mijn podcast?

Als mensen een kind krijgen, dan is het klussen van de hele babykamer vaak sneller gedaan dan het bedenken van een naam. En dat geldt eigenlijk ook voor podcasts: mensen blijven vaak hangen op het bedenken van een naam. Vandaag gaan we het dan ook hebben over hoe je een goede titel bedenkt voor je podcast.

14-6-2023

Lees meer

Wat kan ik als podcaster met ChatGPT?

Toen we hier op kantoor afgelopen december kennis maakte met ChatGPT, was er een golf van opwinding voelbaar. Uiteraard waren we eerst verbluft over hoe goed het werkte. Maar daarna werd het tijd om een markeerstift te pakken en op ons memo-bord te brainstormen over hoe we deze technologie in konden gaan zetten voor podcasting.

20-2-2023

Lees meer

Een podcast-website met WordPress & Seriously Simple Podcasting (plugin)

Wil je je eigen podcast maken? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van platforms zoals Anchor en Transistor. Maar wist je dat je ook je eigen website kunt gebruiken als basis voor je podcast? Zo heb je altijd een actuele website met je meest recente afleveringen en een up-to-date RSS feed die gelezen wordt door platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van het gebruik van je eigen website voor je podcast.

8-12-2022

Lees meer

Een video-podcast op Spotify publiceren (via Anchor)

Eerst was het exclusief voor Joe Rogan, maar sinds deze week kan iedereen een video-versie van zijn podcast uploaden via Anchor.

21-11-2022

Lees meer

De Podcast Fabriek is onderdeel van Pimpelpaars Media

Contact

+31 6 40 60 60 57

info@podcast-fabriek.nl

A Hofmanweg 5a, 2031 BH, Haarlem