Abonneren: Elke aflevering starten met honderden luisteraars

Leestijd: 2 minuten

Geplaatst op 5 mei 2020 | door Stefan Kollaart | in Marketing & Publicatie

BlogMarketing & Publicatie > Abonneren: Elke aflevering starten met honderden luisteraars

Hoe goed je je podcast ook promoot, er gaat niks op tegen hen laten abonneren.

Elke keer dat je een aflevering publiceert, meteen honderden downloads hebben. Het kan met abonnees. Het is de ultieme manier om een eenmalige luisteraar te converteren naar een vaste.

Niet te vergelijken met Youtube en Facebook

Podcasts zijn geen Youtube/Facebook. Op dat soort platformen worden je posts/videos vaak niet getoond, zelfs als iemand zich op je heeft geabonneerd. In de podcast-wereld geen slimme algoritmes die bepalen of je video of post getoond wordt. Als iemand bij je podcast op de subscribe button heeft geklikt, worden nieuwe afleveringen automatisch gedownload en getoond. Zoals het hoort.

Beter te vergelijken met e-maillijst

Podcast abonnees zijn dan ook veel beter te vergelijken met mensen die ingeschreven staan voor je e-mail nieuwsbrief. Lezen ze al je nieuwsbrieven? Waarschijnlijk niet. Lezen ze er een aantal? Zeker. Mensen hebben specifiek aangegeven geïnteresseerd te zijn in je nieuwsbrief toen ze hun mailadres achterlieten. Als jij een goede subject-line aan je nieuwsbrief toevoegt en de content interesseert hem/haar, is de kans 99% dat de ontvanger je nieuwsbrief leest.

Met een podcast is dat hetzelfde. Iemand die zich heeft geabonneerd heeft waarschijnlijk  veel interesse in je onderwerp, al een keer met plezier een aflevering beluisterd en een actie ondernomen om op de hoogte te blijven. Er is geen algoritme, de luisteraar krijgt podcast-afleveringen chronologisch te zien.

Dus schrijf een goeie titel en beschrijving voor je podcast. En als het onderwerp je luisteraar interessant lijkt, is de kans vervolgens 99% dat je aflevering beluisterd gaat worden.

Nu we het toch over nieuwsbrieven hebben. Wij maken er ook één. Toevallig hé. Wekelijks podcast tips & tricks in je inbox. Helemaal gratis. Geen spam. Geen viagra of erfenissen. Vrijblijvend aanmelden kan door hier te klikken.

Investeer in abonnees

Investeer dus tijd om je luisteraar te converteren naar een abonnee. Je kan daar deze methodes voor gebruiken:

– Benoem de call to action om te abonneren in je afleveringen. Veel podcast-apps geven de luisteraar tijdens het beluisteren van een aflevering de optie zich te abonneren op de hele serie. Dus vaak is de actie slechts 1 tap verwijderd. Goede momenten om dit te benoemen zijn in je intro of outro. Aan het einde van de aflevering is het efficiëntst. Mensen die je podcast hebben afgeluisterd zijn waarschijnlijk al overtuigd. Ze hebben een hele tijd met je doorgebracht en zijn niet iets anders gaan doen. Maar vooraan heb je de meeste luisteraars. Ik raad persoonlijk beide aan. Er zit vaak zo’n tijd tussen, dat mensen dit niet als storend ervaren.

Geef in de tekstbeschrijving van je aflevering aan dat men zich kan abonneren. Voeg hier linkjes in naar je podcast op Spotify, iTunes en Google Podcasts, zodat men gemakkelijk door kan klikken.

Voeg dezelfde linkjes ook toe aan de podcast-pagina op je eigen website.

– En als je je aflevering deelt op sociale media, voeg diezelfde linkjes dan ook toe.

Een luisterban opbouwen?

Wij helpen je met het opnemen, publiceren en marketen van je podcast

Lees meer

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.