Blog

Als je begint met podcasting, kan het best een intimiderende wereld zijn. En misschien heb je niet het budget om direct met een partij als die van ons aan de slag te gaan. Daarom hebben we allerlei artikelen geschreven en video’s opgenomen over het laagdrempelig starten van een podcast.

Kies hieronder een categorie waar je meer over wilt weten, of lees één van onze recente artikelen.

Concept
ontwikkeling

Opnemen & Interviewen

Techniek

Bewerken

Marketing & Publicatie

Recente artikelen

woensdag 20 juli 2022 om 10:49
Als je een USB-microfoon of USB-mengtafel hebt, moet je deze met je computer verbinden om hem op te nemen. Als beginner raden wij daarvoor vaak Audacity aan, omdat het gratis is en beschikbaar is voor Windows, Mac en Linux. Tevens kan je hiermee je podcast ook bewerken. Allemaal leuk en aardig, maar Audacity is niet per sé gebruiksvriendelijk en toegankelijk. En tevens kan de ouderwetse interface je een beetje afschrikken. Een veel vriendelijker programma is Garageband, alleen beschikbaar voor de Mac.
dinsdag 5 juli 2022 om 12:42
Steeds meer podcasters willen wat met video. Denk aan het publiceren van je hele aflevering op Youtube, of het verspreiden van snippets van LinkedIn. Natuurlijk kan je tijdens de opnames van je podcast gewoon de camera van je telefoon aanzetten en daar wat van publiceren, maar je krijgt dan de kwaliteit van je telefoon-microfoon. Terwijl je juist die USB-microfoon hebt gekocht om kraakhelder te klinken. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je dit combineert door middel van spullen die je al hebt en software die gratis is.
dinsdag 18 januari 2022 om 12:19
Eerder schreven we al over hoe je op afstand je podcast kan opnemen met Skype. Maar zoals je weet van al dat videobellen kan het geluid wegvallen of klinkt iemand ineens minder omdat zijn/haar internet even verslechterd. Gelukkig is daar tegenwoordig een oplossing voor.
maandag 18 oktober 2021 om 11:40
Als het goed is, zit je podcast vol met interressante social content. Leuke one-liners, een goede anekdote of een boeiend stuk informatie. Die content wil je dan eigenlijk losknippen, zodat je er ook mensen mee bereikt die je podcast niet luisteren. Dat kan met Headliner, een (gratis) tooltje om Audiograms te maken.
maandag 20 september 2021 om 12:36
Je podcast is meestal opgedeeld in verschillende subonderwerpen. Hoe handig is het als je luisteraar daar makkelijk tussen kan wisselen? Hij/zij krijgt dan een indicatie waar een aflevering over gaat, hoelang elk onderwerp duurt, kan wisselen tussen onderwerpen en stukken makkelijker terug vinden. Vandaag leren we je hoe je dat doet.
maandag 28 juni 2021 om 09:43
Jij bent specialist op jouw onderwerp. Dus vaak heb je zelf al een mooie lijst met onderwerpen waar je een podcast over kan maken. Denk aan zaken waar je vaak tegenaan loopt of mee te maken hebt. Of zaken waar je klanten je constant naar vragen (die dingen die je ook op je veelgestelde vragen pagina zet). Maar soms kan het goed zijn om eens extern te onderzoeken wat jouw doelgroep bezig houdt mbt jouw onderwerp. Enter Answer The Public.
maandag 31 mei 2021 om 15:09
Als wij een podcast-concept maken, komt vaak het idee van "nieuwsafleveringen" voorbij. Inhaken op de actualiteit en daar een mening of visie over geven. Dat is een mogelijkheid en het heeft voordelen. Datzelfde geldt voor tijdloze afleveringen, die veel minder aan de actualiteit hangen. Natuurlijk is alles wat je maakt niet 100% tijdloos. Er wordt altijd wel een grap gemaakt die gaat over iets wat in het nieuws is, of er wordt een werkwijze binnen een afdeling besproken die door de maanden heen veranderd. Maar de insteek is wel anders. 
maandag 3 mei 2021 om 14:15
Als individuele podcast-maker kan je al een tijdje geld verdienen met je podcast. Want je moet toch voor je apparatuur, hosting, reiskosten en tijd betaald worden. Daarom is het heel populair om je luisteraars te vragen een (maandelijkse) donatie te doen. Want jij voegt waarde toe. De bereidheid om te betalen voor een podcast wordt met de groeiende populariteit van podcasting steeds hoger. In landen als Amerika zie je dat die groep inmiddels zo groot is, dat individuele podcasters hun baan konden opzeggen om fulltime aan hun podcast te werken - dankzij advertenties, maar vooral ook dankzij donateurs. Daarom springen na platforms als Patreon en Petje.af nu ook Apple Podcasts en Spotify zelf in dit gat.
woensdag 20 januari 2021 om 12:31
De meeste bedrijven hebben ongeveer hetzelfde doel als ze een podcast maken of bloggen: autoriteit verkrijgen op een bepaald onderwerp. Dat een klant bij jouw bedrijf een product afneemt, omdat hij/zij iets van jou heeft geleerd of in ieder geval duidelijk heeft gezien dat jij weet waar je het over hebt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten tussen deze twee mediavormen. Vandaag bespreken we ze beide en kijken welke op welk moment past.